سلام

یکی از ویژگی های جالب برد پازج-1 قابلیت استفاده بعنوان یک Logic Analyzer حرفه ای 32 کاناله با نرخ سمپلینگ حداکثر 100 مگاهرتز میباشد! این لاجیک آنالایزر علاوه بر قابلیت نمایش مقادیر سیگنالهای دیجیتال، امکان تحلیل پروتکل‌های مختلف نظیر SPI، I2C، UART و … را نیز دارد که این موضوع برای دیباگ کردن این ارتباطات بسیار کاربردی است.

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که حداکثر سطح ولتاژ قابل اعمال به پین های ورودی FPGA برابر 3.3 ولت است و اعمال ولتاژهای بالاتر از این منجر به سوختن پایه‌ی مربوطه خواهد شد. چنانچه قصد اعمال ولتاژهای بالاتر را دارید، حتما از Level Shifter مناسب استفاده کنید.

در این پست با چگونگی انجام این کار به دو روش مختلف آشنا می‌شوید:

روش اول – با استفاده از نرم افزار DesignLab

چنانچه با نرم افزار DesignLab  آشنایی دارید و آن را روی سیستم خود نصب دارید، تقریبا نیاز به نصب هیچ گونه نرم افزار اضافی ندارید. چرا که همه ابزارهای لازم همراه با این نرم افزار نصب شده اند. تنها کافی است تا آخرین نسخه‌ی patch پازج را دریافت نموده و در پوشه‌ی محل نصب این نرم افزار کپی کنید. هت توضیحات بیشتر در این رابطه به مقاله‌ی آموزشی “اولین پروژه با Designlab و برد پازج” مراجعه نمایید.

در ویدئوی زیر بصورت مرحله به مرحله با نحوه‌ی انجام این کار با استفاده از نرم افزار DesignLab آشنا خواهید شد.

روش دوم – استفاده بصورت Stand-alone

در اینجا روش دیگری برای استفاده از برد پازج-1 بعنوان یک لاجیک آنالایزر 32 کاناله معرفی می‌شود. برای انجام این عملیات کافی است:

1- فایل .bit موجود در آرشیو پیوست را بر روی حافظه‌ی Flash برد پازج-1 پروگرام کنید. این کار را میتوانید با استفاده از هر یک از نرم افزارهای miniSprog یا IMPACT انجام دهید.

2- با اجرای فایل “run.bat” در محیط ویندوز (یا “run.sh” در محیط لینوکس) نرم افزار LogicSniffer اجرا میشود. با انتخاب گزینه‌ی Capture setting از نوار ابزار بالایی، پنجره‌ای مطابق شکل زیر باز میشود. در تنظیمات این بخش، مقدار Analyzer port را روی پورت COM مربوط به برد پازج قرار دهید و Device Type را نیز روی گزینه Posedge-ONE تنطیم نمایید.

3- اکنون با کلیک بر روی کلید Capture در پایین همین پنجره عملیات نمونه برداری آغاز میشود.
در ویدئوی زیر نحوه‌ی انجام مراحل فوق به صورت گام به گام تشریح شده است:

دانلود

بسته‌ی نرم افزاری Logic Sniffer برای برد پازج-1 (دانلود)

چند نکته:

– از منوی Edit > preferences میتوانید تنظیمات مربوط به نمایش شکل موجها (همانند رنگ بندی و نحوه‌ی زوم و …) را تغییر دهید. همچنین در منوی Capture Setting، سربرگ های Acquisition و Trigger میتوانید تنظیمات مربوط به نرخ نمونه برداری، تعداد کانالهای فعال و نحوه‌ی تریگر را تنظیم نمایید.
– طبق تجربه‌ی شخصی من، حداکثر نرخ نمونه برداری قابل اطمینان برابر 100 مگاهرتز میباشد. توجه داشته باشید که هر چقدر نرخ نمونه برداری و تعداد کانالهای فعال بیشتر شود، طول بازه‌ی نمونه برداری کاهش می‌یابد. بنابراین سعی کنید این مقادیر را مطابق نیاز خود انتخاب کنید.
– نقشه‌ی pin-out لاجیک آنالیزر برد پازج-1 به این صورت است:

نقشه pinout لاجیک آنالایزر برد پازج-1